Friday, February 20, 2009

slurrppppp.....(bunyik org telan air liur) =P

jumaat adalah hari utk hapdet blog...

cesh sesuka ati je nak ckp cenggitu ek? skali bos aku baca blog aku ni, baru padan muka aku..wuwuwuwuwu =P

ala bos rilexla...saya wat keje la sambil2 tu..cesh ckp blkg bos blehla kan..try dpn bos..semua "ye bos..ye bos..baik bos..."

arghh lantokla...ok mcm bese..sila jamu mata & telan liur korang skrg..gambar2 ini bakal membuatkan cacing2 didalam perut korang berkonsert dangdut etc =P

antara lauk2 sepanjang minggu ni..

ayam masak lemak cili api

aku rasa this was my 'perfect' masak lemak cili api..sbb rasanye mmg rasanye mencengkam jiwa..hukhuk..hubby pun ckp byk2 kali aku wat msk lemak cili api, yg ni paling best..siap suh pecahkan telur dlm kuah kalo ayam dah abih nanti..

nak resepi? senang jerk...

Bahan A:
bwg besar 1 labu
bwg putih 3-4 ulas
cili merah 1biji
cili api 5-6 biji (terpulang kalo xnak pedas sgt buh sikit jerk)
kunyit hidup 3

Bahan B:
daun kunyit
asam keping 2
santan
kentang

Cara2nya:
blend bahan A
panaskan sikit minyak dlm periuk
tumis bahan A sampai naik bau
masukkan kentang, gaul2 jap
masukkan ayam, daun kunyit & asam keping
masuk garam + gula sikit
masuk air 1 cwn
gaul2 jap
tutup periuk kasi bahan tumisan tu menyerap pd ayam
agak2 dlm 5minit, bukak penutup periuk tu..gaul2 lagi...
masuk air sikit lg biar berkuah
agak2 mendidih & kentang dah empuk, then baru masuk santan
kecikkan api sikit, sentiasa kacau kuah takut pecah santan
biar mendidih sambil kacau2 kuah tu...
jgn lupa rasa kuah tu..tambah garam+gula kalo perlu
dah msk..siap utk dihidangkan...lagi best kalo ada sambal belacan or ikan kering or telur masin..fuhh maveless =P

sayur campur ni geng dgn masak lemak di atas ok
tempe kicap pedas..aritu saje wat 2 version. aku nye tempe kicap pedas ni, hubby nyer tempe goreng kunyit..korang nyer? ala pak mat tempe kepala kemek tu..wakakakakaka!!! =P
tauge + tauhu goreng..sedap ratah2 je..oh ye..tauge adalah sgt bagus utk kesuburan...so lepas ni gi pasar borong tauge sekilo yerk =P
ingat x entry yg saya x larat nk masak lepas IUI baru ni? haa inilah lauk2 yg dimakan bersama bubur nasik : ikan gelama goreng, telur dadar kosong, ikan bilis goreng kicap & telur masin. x larat pun byk jugak lauknye wpun simple kan? heheh
ok ni yg paling latest..mlm td nyer lauk. nak tau citer kelako? tgh dok msk tu, abah sampai umah. dia gi putrajaya ptg smlm. ada urusan sikit. pastu bila lauk dah siap, aku buh dlm pinggan dan letak kat tepi dapur je dulu. then bila abah masuk bilik air nak mandi, aku pun cepat2 le amik pics lauk ni..huhuh...secepat kilat you!! iyolah sogan jugak aku nak amik gambo lauk dpn abah aku. kang dia kata apesal anak aku ni buang tebiat ke? =P

ayam masak kicap

citer psl ayam msk kicap ni...mehla nak citer lg ni..kdg2 kan korang perasan x bila dah kawen ni kan, instinct kita dgn hubby mcm 'kuat' aje kan? betul x? kdg2 tu bila kita pikirkan something, tetiba dia ckp dgn kita benda yg kita pikirkan tu..kdg2 bila kita nak call dia, dia pon call kita jugak. time tu bila call 'line busy'..rupanye elok2 kita dial no. dia, dia pun dial no. kita..pastu kalo bab mkn...dlm hati kita teringin nak mkn itu ini, tetiba dia ajak mkn benda yg sama..wah very the memahami gitu....nama pun 'soulmate' kan...hiks =P

so ms kat opis smlm aku dah berkira2 la nak wat ayam msk kicap..sbb mcm nak sgt mkn lauk tu. pastu balik umah, report duty kat hubby bgtau dh sampai. pastu call hubby tnya dia nk mkn apa. soklan bese la bila dh sampai umah. hubby terus ckp, "sayang wat ayam masak kicapla..kuah lebih ye" eh eh...aku terus ckp "abg ni mcm tau2 je syg nak wat ayam msk kicap..abg teropong syg ye.." dia gelak2 je...mmg selalu sgt le camtu..mesti ada benda yg kita terpikir nak buat, dia pun nak wat jugak..

ok ni pulak sawi jepun tumis sotong

tp kan aku amat le frust sbb hari rabu tu kan hubby cuti. so dia janji nak masak kupang. aku mmg nak sgt amik gambo kupang ni. sbb aritu aku lupa nak amik (p/s: kupang ni yg dikutip oleh hubby masa pi mancing kat kuala selangor last week) dah le kupang nye beso2 bagak..tp kan sbb hubby ngan abah ada..bertanbah2 le segan nak amik gambo..kupang tu aku rebus dulu then abah suh masak sweet sour. fuhh..sonoknye makan kupang, beso2 ibu jari hubby saiznye. kalo kat pasar rasanye RM5 sekilo kot. tp yg beratnya kulitnya la..

abah kasi petua nak makan kupang ni. abah ckp kalo yg lembik2 tu jgn mkn..tu dah buruk namanye..pastu adalah a few lagi petuanya. aku pun lupe..hehhe hampes anak mu ini =P

tp abah dok share le kisah2 zaman kecik dia time makan tu. kan abah dok kat umbai (melaka). tepi pantai. masa kecik2 puasla makan kupang ni. abah ckp msk lemak cili api pun sodap...wahh den kena toraii tu =P kupang sambal pun best jugak kan kawan2...isk aku lak yg terliur

ok dah la tu...sila lap air liur yg menjejes itu yer..hiks =P

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker

No comments: