Tuesday, February 24, 2009

u should watch this movie!!


ekceli aku bukanla peminat citer hindi..masa zmn SRK dulu..Kuch2 Hota Hai, Dil To Pagal Hai, Dilwale Dulhaniya Le Jayenge, Kabhi Kushi Kabhi Gham tu tgk la jgk..siap nangis2 lagiks =P wakakakaka pecah rahsia..hukhuk...pastu since bollywood dah byk pelakon baru, aku stop tgk citer hindi...even pelakon2 bollywood pun aku x kenal...yg zaman SRK tu aku kenal le...

pastu bila sana sini dok citer psl citer ni, aku pun tertanya2 la ape yg best sgt citer Slumdog Millionaire ni? siap menang Golden Globe. mesti ada 'something' yg makes this film so special...dgn pengiktirafan dr hollywood lg..so last week masa merendek kat danau kota, aku ngan hubby pi la kedai cina jual cd yg slalu jadik port kitorang. memula nak usyar cd Lost utk mommy, tp yillek pocik..pastu Desperate Hsewife season 5. cd dah ada tp budak tu ckp x complete lg. so kena tgu lg 2 wks. pastu dok usyar2 movie yg nominated for Academy Awards (Oscar) & Golden Globe...memula ingat nak amik Revulationary Road lakonan Kate Winslet & Leornado DiCaprio.. xpun Curios Case of Benjamin Button lakonan Brad Pitt. tgk Changeling (Angelina Jolie) pun mcm best. tp teringat abah aku pesan suh tgk citer Slumdog ni. ms balik kg CNY baru ni, diorang dok sebut psl citer ni. adik aku siap download buh dlm PC. kaklong aku pun ckp best. since abah aku dh ckp best, aku pun terus ngap je citer ni. so citer2 yg lain aku tolak tepi dulu. nantila cukup bulan aku rembat.

belinya mmg dah lama. tp sabtu lps aku baru sempat tgk. tu pun tgk sambil lipat baju yg berlambak. bila tgk jap..2 minit pertama aku dah suka citer ni...wah mmg menarik tertarik ko mmg daboomm la citer ni..aku tgk lagi..dan lagik..sampaila abih....2 thumbs up!!! aku aksik 10bintang!! huhuh byk bintang aku kasik!!!

citernye mmg very simple...but jln citernya mmg menusuk jiwa...semuanya psl pengalaman hidup kasta rendah di india. kemiskinan, penganiayaan kpd golongan muslim, gangsterisme, keyakinan dan kekuatan semangat dan jugak kisah cinta. wpon kisah cintanya sikit aje tp mmg best. pastu citer ni xdela lagu2 menari keliling pokok tukar baju 40 psg. lagu 2 latarnye mmg best. A.R Rahman yg buat. tp mmg xde nari2 except bila dah abih citer barulah kuar nari2 kat stesen ketapi (typical indian movie..heheh) tp very the syiok tau...

last nite aku tgk Academy Awards. aku dah tau slumdog menang best film n also other 7 categories. so mlm td aku tgk dan yg plg best part nomination for best song in film. slumdog 2 lagu pastu citer ape ntah 1 lagu. aku tgk pelakon2 hollywood ternganga tgk dancers dok menari hindi..ehhehe..

so aku suggest sgt kat korang, tgkla citer ni. mmg best giler.. drpd korang dok tgk citer lain yg mengarut tu, baikla tgk citer ni...kalo x minat hindi xpe. diorg bukan ckp hindi sgt. citer ni byk dialogue in english. sbbnya ia mmg english movie. no wonder this film menang Oscar...bravo bravo Slumdog Millionaire!!!

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker

2 comments:

Puan Gee said...

kita pun dah tak layan hindustan yg baru2 skrg... hero-heroin br pun dah tak kenal...best lagi layan citer2 zmn kita muda2 dl...

ryani said...

btl tu gee..zaman SRK dulu okla kan...tp yan suggest gee tgk citer ni...x rugi..ni bkn citer hindi...citer hollywood (director diaomputeh) gak cuma pelakon mmg org bollywood & shooting kat india..but the dialogue were 90% english..